نمایش "قرعـــه بــــرای مــــرگ" کاری از گروه "تئاتر پویا" و به کارگردانی "محمد تقی احتیاط" بزودی در تالارفرهنگ یزد به روی صحنه می رود.
به همین مناسبت می خواهم یک نگاه بسیار گذرا داشته باشم به بخشی از تاریخ تئاتر یزد و پیدایش گروه تئاتر پویا!
سال 1356 بود که شماری از شاگردان "محمد ساربان" کارشناس تئاتر وقت "فرهنگ و هنریزد" برای انجام کارهای نمایشی خود گرد هم آمدند و نام "فانوس" را برای گروه خود برگزیدند؛ شادروان محمدرضا عربشاهی، سید علی اکبر پیغمبری، محمد تقی احتیاط، محمدرضا ابوالحسنی، محمدرضا صارمی، هوشنگ صارمی، امیرکریم زاده، احمد شایق و ... از بنیان گذاران این گروه بودند.
گروه "فانوس" پس از 3 سال فعالیت تئاتری و به روی صحنه بردن نمایش هایی مانند:
پاتوغ – جانشین – برخورد – استثناء و قاعده – چوب بدست های ورزیل و ... در سال 1359 به گروه "پویا" تغییر نام داد.
در این سال "حمید مظفری" کارشناس تئاتر اداره ارشاد اسلامی استان یزد بود و جوانان پرشور و دوست دار تئاتر ِ آن سال های یزد از او می آموختند.
در این دگرگونی افرادی مانند:
امیر کریم زاده – محمدرضا عربشاهی و محمدرضا ابوالحسنی از گروه رفتند و احمدعلی مهدی نژاد – حسن راغبیان – محمد حسن خانی و ... به گروه پیوستند.
شاید بتوان اجرای نمایش "سی زیف و مرگ" نوشته ی "روبرت مرل" با کارگردانی "احمدعلی مهدی نژاد" در سال 67 را یکی از مهم ترین کارهای "گروه تئاتر پویا" در نخسیتن سال های پس از انقلاب، دانست.
نمایشی که در آن محمد رضا ابوالحسنی، حسن راغبیان و محمد حسن خانی و محمدرضا صارمی با چهره ای دگرگون شده به ایفای نقش پرداختند. محمد تقی احتیاط، "سی زیف شده" بود، سید علی اکبر پیغمبری هم نقش داشت و "اشرف اسادات موسوی" -همسر محمدرضا صارمی- نیز نخستین تجربه بازیگری خود را پشت سرگذاشت.
سال ها پس از به روی صحنه بردن "سی زیف و مرگ"، احتیاط سراغ متنی از استاد "بهرام بیضایی" رفت:
"هشتمین سفرسند باد"
اما این نمایش پس از 9 ماه تمرین که با حضور بیش از 30 نفر از بازیگران جوان و پیشکسوت انجام شد، به دلایل واهی، مجوز اجرا نگرفت.
کارهای بعدی این گروه عبارتند از:
خاطرات هنرپیشه نقش دوم به کارگردانی احمدعلی مهدی نژاد
پهلوان اکبر می میرد به کارگردانی محمد تقی احتیاط
داش آکل داش آکل به کارگردانی محمد تقی احتیاط
دعوت به کارگردانی محمد تقی احتیاط
و اینک نمایش "قرعه برای مرگ" بر اساس داستانی از "واهه کاچا" نویسنده ی فرانسوی و ارمنی تبار به کارگردانی "محمدتقی احتیاط" پس از 4 ماه تمرین، در تالارفرهنگ یزد به روی صحنه است.
در این نمایش بازیگرانی از سه نسل از تئاتر یزد به ایفای نقش پرداخته اند؛ بازیگرانی مانند:
محمدرضا ابوالحسنی، امیررضا وزیری، محمدرضا صارمی، هادی نادری پور، امیرجلالی، هادی آخوندزاده، نسیم کاظمی و مریم قطب الدینی
کشکول...
ما را در سایت کشکول دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 84 تاريخ: دوشنبه 2 اسفند 1395 ساعت: 2:33